حجاب چرا؟
اشکال:
تأكيد بر مسئلهي حجاب در جامعه، حساسيتها را نسبت به مسائل جنسي افزايش ميدهد.
پاسخ
يكم: حجاب براي حفظ تعادل در مسائل جنسي است و نه افزايش آن
…
دوم: : پوشش و حجاب به دلیل این که نقش اساسی در متعادل کردن غریزه ی خودنمایی و تبرّج زن دارد، عامل مهمی برای جلوگیری از بخش بزرگی از پریشانی ها و دغدغه های فکری زن به شمار می آید؛ زیرا آزادی زن در خودآرایی و به نمایش گذاشتن جلوه های زنانه در بین جامعه، باعث افراط در تجمّل و توجّه به زیبایی های ظاهری میشود که این توجه افراطی، میتواند بروز اختلالهای روانی را در زن در پی داشته باشد.1
سوم: با نگاهی به اجتماع و رویدادهای آن، متوجه می شوید زنانی که پوشش نامناسب دارند، بیشتر مورد آزار و اذیت واقع میشوند. به واقع، بدپوششی آنها چراغ سبز و علامتیست برای آنها که به دنبال هوسرانی هستند. طبق آمار، 98 درصد زنانی که مورد آزار خیابانی قرار میگیرند، بدحجاب هستند.2
چهارم: جوامع غربی که بر اساس نظریات دانشمندان خود، آزادی جنسی را پی گرفتند و برداشتن غیرت، حیا و عفاف را راه حل مشکلات تشخیص دادند، امروزه گرفتار انواع و اقسام معضلات و ناهنجاری های گوناگون اجتماعی مانند خودفروشی، فرزندان نامشروع، بیماریهای واگیردار جنسی، بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی و… شده اند. به واقع، برداشتن قیود و هنجارهای دینی و اخلاقی میان زن و مرد است که جامعه را میدان عرضه و تقاضای افراطی و شدید جنسی میکند، نه رعایت پوشش اسلامی (که موجب تفکیک فضای جامعه و خانواده می گردد). پوشش اسلامی کمک میکند که روابط محبت آمیز و جنسی در کانون عاطفی خانواده و کار و تلاش شایسته در اجتماع پویا و بانشاط صورت بگیرد. بنابراین می شود گفت که حجاب، خطّ قرمز خانه و جامعه است.
پنجم: در طبيعت انسانى، از نظر خواسته هاى روحى، محدوديت در كار نيست. انسان روحاً طالب بى نهايت آفريده شده است. وقتى هم كه خواسته هاى روحى در مسير ماديات قرار گرفت، به هيچ حدى متوقف نمى شود. رسيدن به هر مرحله اى ميل و طلب مرحله ی ديگر را در او به وجود مى آورد. اشتباه كرده اند كسانى كه طغيان نفس امّاره و احساسات شهوانى را تنها معلول محروميتها و عقده هاى ناشى از محروميتها دانسته اند. همانطور كه محروميتها سبب طغيان و شعله ور شدن شهوات مى گردد، پيروى و اطاعت و تسليم مطلق نيز سبب طغيان و شعله ور شدن آتش شهوات مى گردد. امثال فرويد، آن طرف سكه را خوانده اند و از اين طرف سكه غافل مانده اند.
ششم: ناصحان و عارفان ما كاملًا بدين نكته پى برده بودند. در ادبيات فارسى و عربى زياد بدين نكته اشاره شده است. سعدى مى گويد:
فرشته خوى شود آدمى ز كم خوردن/ وگر خورد چو بهائم، بيفتد او چو جماد
مراد هر كه برآرى مطيع امر تو گشت/خلاف نفس كه فرمان دهد چو يافت مراد
«بوصيرى مصرى» در قصيده ی معروف «بُرده» كه از شاهكارهاى ادبيات اسلامى است و در مدح رسول اكرم(ص) است و ضمناً پند و اندرزهايى هم دارد، مى گويد:
نفس همچون طفلى است كه به شیر خوردن علاقه مند است؛ اگر او را به حال خود بگذارى با همين ميل باقى مى ماند و روزبه روز ريشه دارتر مى شود و اگر او را از شير بگيرى به ترك شیرخوردن خو مىگيرد.3
هفتم: آن چه مورد تأکید اسلام است، ارضای غریزه جنسی در حد نیاز طبیعی و از راه دستور زیبای ازدواج و جلوگیری از تحریک بیمورد و بیضابطه ی آن است که رعایت پوشش اسلامی نقش بسزایی در این زمینه دارد.
هشتم: مقام معظم رهبري(مدظله العالی) ميفرمايند: «يكي از مشكلات زنان در دنياي غرب به خصوص در كشور ايالات متحدهي آمريكا، همين است كه مردان با تكيه بهزورمندي خودشان، به عفّتِ زن، تعدي و تجاوز ميكنند. آمار منتشر شده از سوي مقامات رسمي خود آمريكا را من ديدم كه يكي مربوط به دادگستري آمريكا و يكي هم مربوط به يك مقام ديگري بود. آمارها واقعاً وحشت انگيز است. در هر شش ثانيه، يك تجاوز به عنف در كشور آمريكا صورت ميگيرد! ببينيد چه قدر مسئلهي عفت مهم است و وقتي بياعتنايي كردند، قضيه به كجا ميرسد.»4
نهم: بی تردید تأکید بر مسئله ی حجاب و رعایت پوشش اسلامی، نه تنها حساسيتها را نسبت به مسائل جنسي افزايش نميدهد، بلکه کمک و راهنمایی میکند که نیازهای جنسی و عاطفی در محیط خانواده - که زن و شوهر، عهده دار آن هستند - تأمین شود. به واقع حجاب، جامعه را آماده ی فعالیت و نقش آفرینی های سالم و اجتماعی زن و مرد میکند.
پی نوشتها:
1. عباس رجبی، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص120 و 121.
2. هفته نامه ی پرتو سخن، 4 خردادماه 1390، ش578، ص9.
3. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج19، ص459 و 460.
4. مقام معظم رهبری، سخنرانی در همایش بزرگ خواهران