• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

110 کلید واژه حجاب و عفاف

29 مرداد 1395 توسط پشتیبانی کوثر بلاگ

110 کلید واژه حجاب و عفاف و زمینه های آن در قرآن کریم و دارای هفتاد طرح تصویری و توضیح هر یک ازکلید واژه ها همراه با مطالب جذاب قرآنی و حدیثی

نویسنده: دکتر علی حق شناس

(استاد مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها)

کتاب عفاف و حجاب

بخشی از ویژگی­های این کتاب عبارتند از:

1) انتخاب 110 کلید واژه قرآنی برای موضوع مهم شخصی (از لحاظ اعتقادی و اخلاقی) و اجتماعی حجاب و عفاف و زمينه­هاي آن و مسائل مربوط به آن.

2) با توجه به اسم این کتاب که مسائل پيرامون پوشش و عفت را نیز در بر دارد بعضی از کلید واژه­هايی که تأثیر شگرف در حجاب و عفاف دارد مانند ازدواج، رعایت حقوق همسر، بعضی از مسائل اخلاقی، زناشوئي و… را نيز در اين ميان گنجانده­ايم.

3) درج کلید واژه­ها و عناوین آن در طرح­های جذاب.

4) انتخاب عناوین جذاب در تبیین کلید واژه ها در طرح های خود. البته از ذکر ترجمه کلید واژه ها خودداري كرده ايم چرا که ترجمه و تفسیر کلید واژه­ها بعد از طرح­های تصويري به طور مبسوط بيان می­شود.

5) تمام کلید واژه های قرآن در سمت راست صفحه است، مگر اینکه کلید واژه ها بیش از یک صفحه باشد؛ همچنين در مقابل آن، اصل آیه همراه با ترجمه آیت الله مشکینی (رحمت الله علیه) نوشته شده است.

ادامه »

 نظر دهید »

راه های تقویت فرهنگ حجاب

28 تیر 1395 توسط پشتیبانی کوثر بلاگ

عنوان  کتاب و نام پدیدآور : راه های تقویت فرهنگ حجاب_ تحقیق عباس رجبی.

فریضه امر به معروف و نهی از منکر، فقط بر عهده عده ای خاص نیست، بلکه همه افراد در مقابل آن مسئول هستند؛ به ویژه در امر حجاب که بدون همکاری همه افراد و گروه های جامعه، گسترش و نهادینه کردن آن امکان پذیر نیست. بنابراین بر همه مؤمنان، به ویژه زائران مشاهد مشرفه، واجب و لازم است که در کنار زیارت و عبادت خود، به این امر مهم نیز توجه داشته و از حافظان و مبلغان حجاب در رفتار و گفتار باشند.
همین که زنی بگوید من حجابم را رعایت و از رفتارهای زننده پرهیز می کنم، یا مردی بگوید من پوششی مناسب برای خود انتخاب و در رفتار با نامحرم، حدود الهی را رعایت می کنم، ولی کاری به پوشش دیگران ندارم، کافی نیست. ما زمانی به وظیفه خود به طور کامل عمل کرده ایم که به مسئله پوشش و حجاب در جامعه اسلامی توجه کنیم.



ارسال شده توسط: وبلاگ مدرسه علمیه الزهرا س واوان

 نظر دهید »

بهم میاد؟!!

28 تیر 1395 توسط پشتیبانی کوثر بلاگ

معرفی کتاب «بهم میاد؟!»

امل دختری است که بیش از مسلمان بودن یک استرالیایی است .و زندگی غربی خود را دوست دارد و آزادی هایی که غرب بهش بخشیده را می پسندد.

برخلاف برخی از جوامع اسلامی که حجاب در آنها اجباری است ، امل اجباری برای با حجاب بودن ندارد و از این بابت کسی او را سرزنش نمی کند . اما یک باره ،امل تصمیم می گیرد در جامعه ای غربی تغییری درخود ایجاد کند.که می داند سرزنش آمیز خواهد بود :

او می خواهد با حجاب شود!

«بهم میاد؟!» قصه حجاب اختیاری است .روایتی از یک انتخاب غیر اجباری و کاملاَ آگاهانه.

از طرف دیگر ،رمان «بهم میاد؟!»روایت تهور است.امل می خواهد گستاخ باشد ودر اوج زیبایی و جوانی ،با پیش فرض های جامعه اش مقابله کند.

رمان «بهم میاد؟!»نگاه رایج رابرای مخاطب ایرانی می شکند .

این رمان برای احترام به سلایق مختلف مخاطبان و رعایت امانت در استفاده از طرح جلد اصلی کتاب ،با دو طرح جلد عرضه شده است .

مخاطبش کیست؟بیش از همه بانوانی که حجاب ندارند !همین طوردخترانی که حجاب را یک معضل یا برتری می دانند .

خواندنش چقدر زمان می برد ؟سه روز .

چرا بخوانمش ؟تا با روایتی غیر رسمی از حجاب در کشورهای غربی آشنا شوید ،تا با روایتی صریح و بدون اضافات از پوشیده بودن و پوشیده نبودن مراجعه شوید و در نهایت خودتان انتخاب کنید.

منبع:ماهنامه آشنا ،شماره 191،مرداد و شهریور 94،ص47

لینک مرتبط

ارسال شده توسط: وبلاگ شمیم انتظارعطر نرگسانه

 نظر دهید »

زندگی به سبک عفیفانه!

24 تیر 1395 توسط پشتیبانی کوثر بلاگ

کتاب زندگی به سبک عفیفانه با موضوع حجاب و عفاف

حجاب

دانلود

ارسال شده توسط: وبلاگ منتظر

تکمیل محتوا

 نظر دهید »

دختران آفتاب!

24 تیر 1395 توسط پشتیبانی کوثر بلاگ

 

درست زمانی با «کتاب دختران آفتاب»آشنا شدم که ذهنم مملو از سئوالات گوناگون

در مورد حجاب،جایگاه زن از منظر دین،دیدگاه های مختلف در مورد حضور زن در اجتماع،

ونظریه مکاتب مختلف در مورد زن…شده بود.

این اثر بازبانی رمان گونه به خلق شخصیت چند دختر دانشجو پرداخته است که هر کدام بامسائل

خانوادگی واجتماعی منحصر به فردی روبرو هستندودر یک اردوی دانشجویی در

فضایی کاملا آزاد به طرح ذهنیات خود میپردازند.

قالب به کار رفته در این کتاب به گونه ای بود که درحین مطالعه باتک تک شخصیت های داستان

ارتباط برقرار میکردم وگویی باآنان راهی این سفر شده ام.

به خصوص که دربین آنان یک دختر دانشجوی اصفهانی باهوش هم حضور داشت.

پاسخ های «کتاب دختران آفتاب »به سئوالات من ،کاملا علمی وحساب شده بود.که

به عقیده بنده بافطرت هر زن آزادی خواه وعفیف می تواندهمخوانی داشته باشد.

قابل توجه دوستان عزیز که این اثر از طرف مقام معظم رهبری نیز تحسین گردیده است.

بنابراین

مطالعه این کتاب را به شما پیشنهاد مینمایم وامید وارم شما هم مانند من

از خواندن این کتاب حظ کافی راببرید.

ارسال شده توسط: وبلاگ صهباء

 نظر دهید »

پرنیان!

23 تیر 1395 توسط پشتیبانی کوثر بلاگ

اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است ( آيه 59 سوره احزاب)

كتاب حجاب، پرنيان، زيبا، قشنگ

پديدآورنده: : سید محمد حسن موسوی کاشانی

“پرنیان” عنوان کتابیست که شاید به جرأت بتوان گفت، زیباترین کتابیست که در مورد حجاب و حواشی آن نوشته شده است…

مطمئنأ وقتي اين كتاب را مطالعه مي كنيد، به اين نتيجه مي رسيد كه بهتر است براي هديه دادن به ديگران نيز از آن استفاده كنيد. كتابچه اي كوچك، اما پر محتوا و زيبا…

این کتاب پرتیراژترین کتاب حجاب در کشور است.

پرنیان در محورهای متعددی هم چون تاریخچه، قرآن و روایات، مدگرایی و غریزه، گفتار بزرگان، جهانی شدن حجاب و سایر موضوعات مرتبط با پوشش و حجاب بحث می کند. پرنیان در ۱۲۲ صفحه چهار رنگ و گلاسه و با بهترین کیفیت صنعت چاپ تهیه شده است.

ارسال شده توسط: وبلاگ مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان

 نظر دهید »

خدا بهت اعتماد کرده!

26 مرداد 1393 توسط صداقت...!

عده ای تصور می کنند، حجاب برای زن محدودیت است و از طرف خانواده و وابستگی به شوهر ایجاد شده است.

بر طبق بینش قرآن کریم زن باید کاملا درک کند که

حجاب او نه مربوط به خود او و نه مربوط به همسر او و نه مربوط به خانواده اوست که

با رضایت هر یک از آنها بتوان از آن صرف نظر کرد.

حجاب زن حق الهی است.

زن از نظر قرآن امانتدار حق خداست.

یعنی خداوند سبحان مقام ، حرمت و حیثیتی را که حق خود اوست

به زن داده و از او خواسته تا این حق را به امانت نگه دارد.

قرآن حجاب را احترام به زن می داند تا نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند.(سوره احزاب آیه 59)

به همین جهت نگاه به زن غیر مسلمان  بدون قصد تباهی جایز است

چون زن غیر مسلمان از این حرمت بی بهره است.

زنان تجسمم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند.


کتاب زن آینه جلال و جمال الهی/ آیت الله جوادی آملی/ خلاصه صص 350 تا 351

تصمیم با شماست یا خدا و بینش قرآنی یا شیطان و بینش طاغوتی

 نظر دهید »

مساله حجاب در غرب «بررسی حقوقی ـ جامعه‌شناختی»

24 مهر 1392 توسط صدرارحامی

نویسنده: دکتر علی غلامی (عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع))
انتشارات: دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
چاپ اول: ۱۳۹۱
شمارگان: ۱۵۰۰ نسخه
قیمت: ۱۱۰۰۰تومان

کتاب «مساله حجاب در غرب» شامل ۴ فصل می‌باشد؛
در فصل اول که تحت عنوان مفهوم، چرائی و سیر تطور حجاب نام‌گذاری شده است ابتدا مفهوم حجاب تبیین می‌گردد و سپس مفهوم شرعی حجاب تشریح شده و آن‌گاه سیر تطور حجاب که عمده بحث این فصل می‌باشد آغاز می‌گردد. در ابتدا سیر تطور بحث در غرب در چهار بازهٔ زمانی ۱۵۰۰ ق. م. تا ۵م.، دوره قرون وسطی (قرن ۵. م. تا ۱۵ام) پس از رنسانس (قرون ۱۵ام تا ۲۰م)، دوره معاصر (قرن ۲۰م. تاکنون) مورد قرار می‌گیرد و پس از آن سیر موضوع در سایر ادیان و در میان بقیه ملل تبیین می‌شود و نهایتا ریشه‌ها و فلسفه حجاب بررسی می‌شود.

در فصل دوم که عنوان دلایل رویگردانی از حجاب و مخالفت با آن در غرب برای آن انتخاب شده است، در سه حوزه‌شناختی، گرایشی و رفتاری عوامل منفی ضد حجاب مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

در فصل سوم که در نقطه مقابل فصل دوم، با عنوان دلایل اقبال به حجاب در غرب نام دارد، در سه حوزهٔ پیش گرفته (‌شناختی، گرایشی و رفتاری) کلیه عوامل رسانندهٔ مردم در غرب به حجاب و به سوی آن مورد طرح و تبیین قرار می‌گیرد.

در فصل چهارم که آخرین فصل این نوشتار است ابتدا عملکردهای قانونی برخی کشورهای غربی و در راس آن فرانسه علیه حجاب توضیح داده خواهد شد و در ادامه آن روند قانونی و امنیتی با استفاده از مبانی خود آن‌ها و مبانی حقوق بشری، عقلی و نظری مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

ادامه »

 1 نظر

معرفي كتاب حريم ريحانه

22 شهریور 1392 توسط صدرارحامی

حریم ریحانه /   نویسنده: جمعی از پژوهشگران

حریم ریحانه / نویسنده: جمعی از پژوهشگران

• حریم ریحانه

موضوع: عفاف

نویسنده: جمعی از پژوهشگران

ناشر: مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی

سال نشر: ۱۳۹۰

تیراژ: ۲۵۰۰

نوبت چاپ: دوم

شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۹۲۱۹۷-۰-۴

تعداد صفحات: ۱۳۰

قیمت: ۳۵,۰۰۰ تومان

قطع: سایر

تاریخ ثبت: ۱۹/۱۱/۱۳۸۹

اطلاعات کتاب:
تاریخچه پوشش و عفاف در کشورهای جهان در دوره‌های مختلف ‘ در کلام بزرگان جهان ،سیمای حجاب در شعر پارسی، پوشش و عفاف در اسلام و در ادیان الهی، سیمای عفاف در قرآن کریم، حجاب و عفاف در احادیث و روایات معصومین(ع)، احکام پوشش، فقط همسرم، بررسی شبهات حجاب، عفاف در حبس، هجوم خاموش به خاطر حجاب، حجاب در قرن ۲۱ و…

ادامه »

 1 نظر

نگاهی متفاوت به مساله حجاب در کتاب بهای یک لباس

10 شهریور 1392 توسط صدرارحامی
کتاب «بهای یک لباس» فصل برگزیده‌‏ای از کتاب پرفروش «راز یک فریب» نوشته یوسف غلامی است که به صورت کتاب جداگانه به چاپ رسیده است. نویسنده مخاطب خود را هر فردی می‌داند که می‌خواهد اندکی از بهای حجاب زن را بداند.

این نویسنده و پژوهشگر در مقدمه کتاب نوشته است:

امروز مشکل رفتارهای اجتماعی دختران و زنان، کمبود کتاب درباره حجاب نیست، فراوانی کتاب هایی است که اغلب حرفشان تکراری، نگاهشان محدود و ادبیاتشان بیگانه با روحیات مخاطبان است. از برخی نویسندگان می‌پرس
م کتاب را برای چه گروهی نوشته‌اید؟ با حجابان یا بی‏ حجابان؟ باحجابان که اینها را می‏‌دانند و بی حجابان هم که هرگز نمی‌خوانند. مخاطب من در این کتاب، هر فردی است که بخواهد اندکی از بهای حجاب زن را بداند.

بر پایه آنچه از کتاب «بهای یک لباس» می خوانید مسأله حجاب، به پوشیدن یا نپوشیدن چند متر پارچه نیست. حجاب، یک لباس نیست، نوعی نگاه، طرز فکر، رفتار متمایز و جهان بینی خاص است. پدیده‌ای است که با انبوهی از مسائل زندگی زن پیوند دارد. حجاب آغاز یک راه، بالاترین فریاد خاموش، بدون زبان سخن گفتن، بدون دعوا، اعتراض کردن و رفتاری آکنده از پیام های معنوی است.

چاپ اول این کتاب در ۶۴ صفحه، قطع رقعی، دو رنگ، تیراژ ۳۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰۰ تومان روانه بازار کتاب شده است.

 2 نظر

هدف و فلسفه حجاب:

23 مرداد 1392 توسط همتی


هدف اصلي حجاب در اسلام, قرب به خداوند است که بوسيله ي تزکيه ي نفس و تقوا به دست مي آيد.(ناهيد طيبي , حجاب و عفاف مروري دوباره , ص 75)
در قرآن کريم آمده که هدف از تشريع حجاب اسلامي, دست يابي به تزکيه نفس, طهارت, عفت و پاکدامني است. و آياتي همچون:
قٌل لِلمٌؤمِنيِنَ يَغُضُوا فِي أبصارِهِم وَ عَفظُوا فُرُوجَهُم ذلِک أربي لَهُم.
اي رسول ما مردان موفي را بگو تا چشم ها از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند, که اين بر پاکيزگي جسم جان ايشان اصلح است. (سوره نور, آيه 30)

 

 نظر دهید »

بهم میاد؟!

16 مرداد 1392 توسط ک.بهروز
«بهم میاد؟!» داستان با حجاب شدن دخترِ استرالیایی-فلسطینی مسلمانی به نام «اَمَل» است که با عکس‌العمل‌های مثبت و منفی مردم استرالیا روبرو می‌شود. زحمت این کتاب را انتشارات آرما کشیده است. چند نکته در مورد این کتاب به نظرم می‌رسد:
اولین نکته‌ای که در مورد این کتاب باید بدانیم، این است که اگرچه این کتاب، داستان با حجاب شدن یک دختر پانزده شانزده ساله است، اما تقریباً هیچ بحثی در مورد خود حجاب در این کتاب دیده نمی‌شود. چرا که این دختر حتی همان زمانی هم که بی‌حجاب است، اعتقاد به حجاب دارد، اما بواسطۀ شرایط سیاسی کشور استرالیا، نوع نگاه مردم این کشور و مشکلاتی که برای افراد با حجاب وجود دارد، حجاب را کنار گذاشته است. یعنی تصمیم اصلی که امل می‌گیرد، ایستادن جلوی محیط ضد حجاب استرالیاست و نه پذیرش حجاب به عنوان یک اصل درست. فلذا کارکرد اصلی این کتاب، آشنا کردن مخاطب با فضای جامعۀ استرالیا و وضعیت اقلیت‌های مذهبی در این کشور است. در این کتاب می‌بینیم که علیرغم ادعای آزادی اقلیت‌ها و چند فرهنگی بودن استرالیا، چه محدودیت‌ها و دشواری‌هایی بر سر راه اقلیت مسلمان وجود دارد. این کتاب به خوبی نشان می‌دهد که رسانه‌های غربی و استرالیایی چه تصویری از یک مسلمان به مردم دنیا ارائه می‌کنند و چه تصوراتی از مسلمانان در بین آنها بوجود می‌آورند. در این کتاب می‌بینیم که امل با تصمیمی قاطع و تحسین برانگیز، برای حفظ هویت اسلامی خود جلوی این محیط نژادپرست می‌ایستد و بر سر آن حتی با کسی که دوست‌ش دارد هم معامله نمی‌کند.
نکته‌ای که من در این کتاب دوست دارم این است که مهمترین دلیل امل برای با حجاب شدن، نه داستان معروف «صدف و مروارید» است و نه جلوگیری از فروپاشی نهاد خانواده و …! بلکه خواست و دستور خداوند است. من حجاب می‌پوشم چون خدا خواسته است. چون خدا دستور داده است. یعنی کاملاً با نگاه درون‌دینی به ماجرا نگاه می‌کند. یک درجه‌ای از تسلیم در برابر خواست خدا در این نوع استدلال است که برای من جذابیت خاصی داشت.
نکتۀ بعد این که این کتاب به مخاطب نشان می‌دهد تلقی‌های متفاوت از دین‌داری در بین مسلمانان مختلف جهان وجود دارد. بعنوان مثال امل کسی است که بی‌حجابی را خلاف دین می‌داند، اما داشتن دوست‌پسر و تلفن‌های طولانی‌مدت و دل دادن و قلوه گرفتن با او را نه تنها عیب نمی‌داند، بلکه بدان مبادرت هم می‌ورزد. نمی‌دانم چقدر این تفاوت‌ها طبیعی است و چقدرشان به خاطر جبر محیطی است؛ چه چیزهایی را می‌توان انتظار داشت و چه چیزهایی را نه.
نکتۀ دیگری که در مورد کتاب به نظرم می‌رسد ترجمۀ کتاب است. اگرچه برادر عزیز مترجم‌مان زحمت زیادی را صرف ترجمۀ این کار کرده است و در غالب اوقات هم خیلی خوب از پس برگردان متن برآمده است، گاهی اوقات خطاهای ترجمه‌ای در کتاب به چشم می‌خورد که در حجم سیصد و خرده‌ای صفحه‌ای کتاب، تعدادشان قابل توجه می‌شود.
نکتۀ بعدی بحث ویراستاری اثر است که به نظرم جاداشت با دقت و وسواس بیشتری انجام می‌شد. گاهی در حین خواندن متن شما مجبورید مکث کنید و جمله یا پاراگراف را مجدد بخوانید که ببینید مثلا گویندۀ این جمله کیست. گاهی هم به برخی غلط‌های املایی در کتاب بر می‌خوریم که خب از انتشارات آرما بیش از اینها انتظار می‌رود.
پ.ن: کتاب را به دختران بالای 15 سال توصیه می‌کنم.

 نظر دهید »

فلسفه حجاب؛ با بررسی حکمت و فواید پوشش اسلامی

25 تیر 1392 توسط ک.بهروز

کتاب «فلسفه حجاب؛ با بررسی حکمت و فواید پوشش اسلامی» پس از ذکر منابع و نمایه‌ها در 215 صفحه به پایان می‌رسد. این کتاب را «حجت‌الاسلام حسین مهدی‌زاده» نگاشته و انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی آن را در بهار سال 1390 برای اولین وارد بازار نشر کرده است.
نویسنده در مقدمه کتاب درباره ضرورت نگاشتن چنین کتابی عنوان کرده است: «اخیراً درباره اهداف دین، مقاصد شریعت و ملاک‌های احکام به طور عام کتاب‌هایی نگاشته شده است، اما تا جایی که نگارنده فحص، جستجو و مطالعه کرده است، به جز مقالات مختصر و اندکی که به طور کلی برخی از حکمت‌ها و فواید حجاب اسلامی را بیان کرده‌اند، به طور خاص درباره هدف و فلسفه حکم فقهی حجاب اسلامی کار پژوهشی مستقل و جامعی انجام نشده است.»
همچنین در تقریظ آیت‌الله سبحانی درباره کتاب و در ابتدای آن آمده است: اثری که هم اکنون در دست خواننده گرامی است، تألیف دانشمند محترم، جناب آقای حسین مهدی‌زاده است که توانسته با بیان روشن، مقام و موقعیت حجاب را در شریعت اسلام و حکم خرد بیان کند. ما مطالعه این کتاب را به جوانان و به ویژه خواهران توصیه می‌کنیم.»
کتاب دارای پنج فصل با عناوین «مفهوم‌شناسی»، «مباحثی در باب فلسفه و حکمت احکام»، «فلسفه تشریع حکم حجاب اسلامی»، «برخی فواید عمده حجاب اسلامی» و «پاسخ برخی شبهه‌ها» است.

 نظر دهید »

جنس ضعیف!

24 تیر 1392 توسط میرعیسی خانی

رسم‌الخط نگارش این مطلب در جاهایی که نقل قول از کتاب است، به همان شکل و بدون تغییر استفاده شده است.

 

«جنس ضعیف» روایتی است از وضعیت زنان کشورهای مختلف جهان. «اوریانا فالاچی»، از بزرگ‌ترین روزنامه‌نگاران بین‌المللی است که به‌سبب مصاحبه­‌های خود با سران سیاسی کشورهای مختلف، جنگ‌ستیزی و هم‌چنین فعالیت در حوزه‌ی زنان شناخته شده است.


این کتاب، گزارشی از وضعیت زنان جهان است. البته عنوان اصلی این کتاب، «جنس بی‌فایده» یا «جنس بی‌مصرف» است، اما از آن­‌جا که سال­‌ها با نام «جنس ضعیف» برای خوانندگان فارسی‌زبان شناخته شده، از همان عنوان برای کتاب استفاده شده است. (۱)

فالاچی در مقدمه‌ی کتاب، هدف از مسافرت خود را دانستن و نوشتن از تابوهای اجتماعی کشورها که برای زنان پیش آمده بیان می­‌کند. وی به‌عنوان مأموریت برای تهیه‌ی گزارشی از وضعیت زنان کشورهای گوناگون، به نقاط مختلف سر می­‌زند و وضعیت زنان را روایت می­‌کند.

«جنس ضعیف» روایتی‌ست زنانه، از تفاوت فرهنگ­‌ها، افکار و دیدگاه­‌های زنان کشورهای مختلف. این کتاب حکایت­‌کننده‌ی وضعیت زندگی زنان در کشورهای پاکستان، هندوستان، مالزی، چین، ژاپن و جزایر هاوایی (در ایالات متحده‌ی آمریکا) است.

جذابیتِ خواندن این کتاب زمانی آشکار می­‌شود که میان گفتگوهای وی با مردم عادی شهرها و کشورهای مختلف می­‌رویم؛ این‌که افکار و عقیده­‌های گوناگون با هم روبه‌رو می­‌شوند و به اشتراک افکار و فرهنگ­‌های خود می­‌پردازند.

برای مثال، فالاچی در خلال سفر خود به پاکستان، به مراسم عروسی دختری برمی­‌خورد. همین موضوع توجه وی را جلب کرده، همراه آنان می­‌شود. با رفتن میان جمع زنانه‌ی عروسی، سر صحبت را درمورد نحوه‌ی ازدواج در پاکستان باز می­‌کند و هنگامی که متوجه می­‌شود که عروس، نمی­‌تواند داماد را تا هنگام عروسی ببیند، متعجب می­‌شود.

یکی از زنان پاکستانی نحوه‌ی رایج همسریابی را برای وی این‌گونه بیان می­‌کند:
“من که نمی­تونم واسه‌ی خودم شوهر پیدا کنم! دخترای جوون به قدر کافی عقل ندارن… این پدر مادرن که درست فکر می­کنن و شوهر خوبی رو واسه دخترشون نشون می­کنن!”

زن پاکستانی، از نحوه‌ی ازدواج در غرب از فالاچی سؤال می‌پرسد. وی در جوابش این‌گونه می­‌گوید:
- گاهی خودشون تصمیم می­گیرن و همسرشون رو انتخاب می­کنن… ما به این ازدواجا می­گیم ازدواج عاشقانه!
- اون وقت این عشق تا آخر زنده گی­شون ادامه داره؟
- گاهی آره… اما اغلب از هم خسته می­شن و کار به جدایی می­رسه و تنفر جای عشق رو می­گیره!
- چه قدر عجیب! اصلا چه نیازی هست که زن و شوهر عاشق هم باشن یا از هم متنفر؟ {ص ۲۶-۲۷}

در ادامه‌ی سفر، فالاچی سری به یکی از مدیران روزنامه­‌های کراچی می­‌زند و از وی درمورد زنان پاکستانی و وضعیت بی­‌سوادی آنان می­‌پرسد. مرد مدیر در پاسخ وی می­‌گوید:
“چه لزومی داره زنا خوندن و نوشتن یاد بگیرن؟ اصلا واسه کی می­خوان چیزی بنویسن؟ اونا فقط حق دارن واسه شوهراشون بنویسن و شوهراشون هم که کنارشونن! پس دیگه چه احتیاجی به نوشتن؟” {۲۹}

فالاچی به هند نیز سفر می­‌کند. زنی هندی در صحبت با وی اشاره می­‌کند که زنان هندی مثل اغلب زنان آسیایی به‌خاطر عشق ازدواج نمی­‌کنند، بلکه ازدواج می­‌کنند که بچه­‌دار شوند و هر زنی که تعداد بچه‌های بیش‌تری داشته باشد، شادتر و خوشبخت­‌تر است. در خلال سفر به هند، به بهبود قوانین این کشور و به این قانون که ازدواج دختر قبل از پانزده‌سالگی خلاف قانون است، اشاره می­‌کند. زمانی، دختران ۵-۶ ساله را به خانه‌ی شوهر می­‌فرستادند. {۴۸}

 

در ادامه‌ی سفر خود، به سنگاپور می­‌رود و به دنبال قبیله­‌ای از «مادرسالارها»، تا با آنان گفتگو کند. مادرسالارها قبیله­‌ای هستند که در آن، زن ارزشمند است و نه مرد؛ یعنی خانواده­‌ای که دختر دارد، خانواده‌ی خوشبختی است و بد به حال خانواده­‌ای که پسر داشته باشد! ازدواج در این قبایل با زن است و زن است که مرد را می‌پسندد و تنها با یک مرد ازدواج می­‌کند. نام خانوادگی مادر روی بچه­‌ها قرار می­‌گیرد. زنان بعد از ازدواج، با شوهران خود زندگی نمی­‌کنند و مثل دوران قبل از ازدواج، شوهر در خانه‌ی مادر خود زندگی می­‌کند. پدر هیچ دخالتی در تربیت فرزندان نمی­‌کند، و زمین که دارایی اصلی آنان به‌حساب می­‌آید، به زن ارث می­‌رسد و نه مرد.

اوریانا فالاچی درمورد این قبیله این‌گونه می­‌نویسد:
«مادرسالارای زیادی تو دنیا باقی نموندن اما هنوزم مثل کولیا وجود دارن و هنوز رسم و رسومشون رو -که یکی از قدیمی­ترین روشای زنده­‌گی تو دنیاس- نگه داشتن.»

در گفتگو با یکی از زنان این قبایل، زن محلی، به‌حق بودن روش و منش خود را این‌گونه بیان می­‌کند:
«از وقتی که زمین ناف دنیا به حساب می­‌اومد و آسمون هم چتر زمین خونده می­شد، از وقتی زمین قد یه دیس کوچیک بود و آسمون اندازه­‌ی سایه­‌ی خورشید، مرد، غلام بود و زن، ارباب! اسم زمین رو زمین گذاشت و اسم آسمون رو آسمون! زن قبول کرد مردم مساوی اون باشه اما زمین تا همیشه مال زنه! بچه­‌ها و جهیزیه مرد هم همین طور!» {۸۱}

در مسافرت به هنگ‌کنگ، موضوعی که بسیار جلب‌توجه می­‌کرد و ریشه در فرهنگ آن‌جا داشت، پاهای ۹ سانتی‌متری زنانی بود که پابه‌سن بودند! آنان معتقد بودند که اگر پاهای دختر از ۹ سانتی‌متر بزرگ­‌تر می‌شد، نمی‌توانست ازدواج کند و ازدواج سر نمی­‌گرفت. معتقد بودند که دهاتی­‌ها و کلفت­‌ها پاهای بزرگی دارند. این عقیده­‌ها را یکی از زنانی که پاهای ۹ سانتی‌متری دارد، برای فالاچی حکایت می­‌کند. او به ریشه­‌دار بودن و همین‌طور مؤثر بودن این فکر در بین مردم اشاره می­‌کند و می­‌گوید:
«وقتی یه مرد از طبقه­‌ی بالا می­خواست با یه دختر ازدواج کنه اولین سوالی که می­پرسید این بود که پاهای دختر چن سانته؟ اگه طول پاهاش از نُه سانتیمتر بیشتر بود، ازدواج سر نمی­گرفت.»

فالاچی هم‌چنین درمورد زنان چینی می­‌نویسد:
«خیلیا عقیده دارن تعهد زیاد به عفت و دوستی -که دوتا اصل اخلاقی زنای چینیه- توجه به زیبایی رو تو وجود اونا از بین برده.» {۹۷-۹۸}

علاوه بر نکات مثبت و منفی حاکم بر کتاب، واقع‌بینی و نوشتن واقعیت‌های موجود، از ویژگی­‌های شاخص آن محسوب می­‌شود. شایان ذکر است که از زمان نگارش این کتاب، سالیان درازی می­‌گذرد. از دیگر کتاب­‌های این خبرنگار می­‌توان به «مصاحبه­‌های اوریانا فالاچی» اشاره کرد؛ کتابی که در آن با حاکمان کشورهای مختلف به گفتگو پرداخته است.

امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران، مهندس مهدی بازرگان نخست‌وزیر موقت، محمدرضا پهلوی شاه ایران، معمر قذافی رییس‌جمهور سابق لیبی و یاسر عرفات رهبر جنبش حماس فلسطین، از جمله کسانی هستند که او با آن­‌ها مصاحبه نموده و در این کتاب جمع­‌آوری شده است.

«زندگی، مرگ و دیگر هیچ» روایتی از یک سال زندگی وی در شرایط جنگ ویتنام و مکزیک است. وی این کتاب را در پاسخ خواهر کوچکش که پرسیده بود: “زندگی یعنی چه؟” نوشته است.

«خشم و غرور» و «قدرت تعقل» دیگر کتاب­‌های وی هستند که در آن­‌ها انتقادهایی نسبت به اسلام و مسلمانان و روش برخورد کلیسا با رشد آن دارد. این کتاب­‌ها شکایت قضایی تشکل­‌های مسلمانان را در پی داشته و آن‌ها نویسنده را به برانگیختن خصومت علیه مسلمانان متهم کرده­‌اند. برخی از اظهارنظرهای اوریانا فالاچی در کتاب «خشم و غرور» که پس از حادثه‌ی ۱۱ سپتامبر به رشته تحریر درآمده، توهین مستقیم به مسلمانان محسوب شده است.

وی در «قدرت تعقل»، دولت‌های اروپایی را به‌خاطر آن‌چه تسلیم در برابر هجوم مسلمانان می‌خواند، مورد انتقاد شدید قرار می­‌دهد و کلیسای کاتولیک را متهم می­‌کند که در برابر جهان اسلام ضعف نشان می­‌دهد. واضح است که ۱۱ سپتامبر و مسائل مطرح‌شده‌ی پیرامون آن، عقاید و افکار فالاچی را بر ضد اسلام و مسلمانان تحریک نموده و موجب شده که بروز آن به‌صورت این کتاب­‌ها درآید.

وی در سال ۲۰۰۶ به علت ابتلا به سرطان سینه، در شهر فلورانس ایتالیا درگذشت.

—————————————————-

پانوشت:

[۱] به نقل از مقدمه‌ی کتاب
[۲] در نوشتن این مطلب و معرفی نویسنده‌ی کتاب، از مطالب ویکی‌پدیای فارسی نیز استفاده شده است.

 نظر دهید »

مساله‌ی حجاب در جمهوری اسلامی ایران/معرفی کتاب

21 تیر 1392 توسط پشتیبانی 2 کوثر بلاگ

آن‌چه به عنوان دلیل روند نامناسب حجاب و پوشش پس از اتمام ایام دفاع مقدس مطرح است، نقایص متعدد در حوزه شناخت، گرایش و رفتار می‌باشد و یکی از نکات اساسی در این حیطه، میزان و نوع نقش مردم و حکومت است و این‌که آیا حکومت در قبال حجاب و پوشش شهروندان مسئولیت و وظیفه‌ای دارد یا نه؟

مساله حجاب در جمهوری اسلامی ایران
«بررسی حقوقی ـ جامعه‌شناختی»

نویسنده: دکتر علی غلامی (عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع))
انتشارات: دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
چاپ اول: ۱۳۹۱

بحث حجاب و پوشش دارای سابقه‌ای به اندازه عمر بشر بود و هم زمان با هبوط حضرت آدم (ع) و حوا به زمین وآشکار شدن عورات آن‌ن‌ها بر یکدیگر موضوعیت یافته است. در ایران تا قبل از اسلام بحث حجاب و پوشش تحت تاثیر آموزه‌های مختلفی است که در هنگام ورود اسلام و هم‌زمان با حاکمیت ساسانیان تعالیم زرتشتی نقش اساسی را در این موضوع ایفا می‌کند.

کتاب حاضر در ۵ فصل تدوین شده است:

در فصل اول، پس از تفصیل مفردات موضوع و واژگان کلیدی به جایگاه حجاب در ادیان الهی، آیین‌های بشری و ملل مختلف در ایام باستان و معاصر می‌پردازد و در ادامه به مبانی و ضرورت‌های حجاب اشاره شده است.

 

در قسمت اول این فصل پس از تبیین معنا و مفهوم صحیح دو واژه حجاب و عفاف، رابطه دقیق این دو با هم مورد اشاره قرار گرفته و مشخص می‌شود که عفاف و حجاب دو مفهوم مترادف و هم معنی نیستند. در قسمت دوم این فصل نیز موضوع حجاب و پوشش در میان ادیان الهی، آیین‌های بشری و ملل مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد تا معلوم گردد که بحث پوشش در میان سه دین یهود، مسیحیت و اسلام از چه جایگاهی برخوردار است. البته آیین‌های دیگر بشری نیز مورد اشاره قرار گرفته است. در ادامه موضوع مورد تبیین بخش سوم از فصل ابتدایی این کتاب، بحث مبانی و ضرورت‌های حجاب و پوشش است واین‌که موضوع پوشش و حجاب چه تاثیراتی در حوزهٔ فردی، خانوادگی و اجتماعی به جای می‌گذارد.

در فصل دوم، علل بدحجابی در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد که هر کدام از این حوزه‌ها نیز در سه ساحت‌شناختی، گرایشی و رفتاری دیده شده است.

به عنوان نمونه، در ساحت‌شناختی حوزه‌ی فردی، از جمله عللی که در تشکیل و نضج تلقی، نگاه و ذهنیت فرد نسبت به مساله حجاب و پوشش نقش داشته، تصور غلط از فلسفه، مفهوم و حد حجاب و پوشش، خلط میان مفهوم آزادی با بی‌قیدی، ضعف میان ایمان و اعتقادات مذهبی و مواردی از این دست است.

در فصل سوم، در نقطه مقابل فصل دوم به راهکارهای حل مشکل بدحجابی پرداخته شده و همانند فصل دوم در حوزه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی در سه ساحت پیش گفته (‌شناختی، گرایشی و رفتاری) راهکارهایی ارائه شده است.

به عنوان مثال، در ساحت رفتار حوزه خانوادگی، راهکارهای رفتاری خانواده جهت حل مشکل بدحجابی شامل مواردی چون، پوشیدگی تعاملات جنسی والدین، التزام اعضای خانواده به ارضای نیازهای یکدیگر و کنترل روابط دوستانه و فامیلی فرزندان می‌باشد.

فصل چهارم، بحث چرائی و چگونگی ورود حکومت اسلامی به محدودهٔ پوشش و حجاب مورد بحث قرار می‌گیرد و در ۵ محور به ضرورت ورود حکومت به این حوزه اشاره شده است.

حقوق و تکالیف حکومت اسلامی، تعیین حد برای تخطی از مرزهای الهی، ضرورت و وجوب برخورد با متظاهر به منکر، امر به معروف و نهی از منکر و قاعده «التعزیر لکل عمل محرم»، محورهایی هستند مبنای ورود حکومت اسلامی به حیطه پوشش را روشن می‌سازند.

فصل پنجم و در واقع بخش پایانی کتاب، ناظر بر شبهاتی است که به طور معمول شنیده و از آن‌ها بحث می‌شود. الزامی بودن یا نبودن حجاب در صدر اسلام، خصوصی یا عمومی بودن حجاب و پوشش، تاثیر حجاب بر التهاب بیشتر جامعه، رابطه حجاب با آزادی و فعالیت زن و…….

دلایلی متقن برای ضرورت ورود حکومت به حوزه پوشش
همان طور که در فصل چهارم کتاب آمده، حقوق و تکالیف حکومت اسلامی، تعیین حد برای تخطی از مرزهای الهی، ضرورت و وجوب برخورد با متظاهر به منکر، امر به معروف و نهی از منکر و قاعده «التعزیر لکل عمل محرم»، دلایلی هستند که ورود حکومت به مقوله حجاب را ضرورت می‌بخشند.

به عنوان مثال، برای بررسی «حقوق و تکالیف حکومت اسلامی»، از چهار منظر می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد. از نگاه قرآن کریم، روایات، ففها و عقل.

چنانکه در نگاه قرآنی، خداوند متعال در سوره مبارکه اعراف آیه شریفه ۱۵۷، می‌فرمایند:
«آنان که از رسول و پیامبر امی که در تورات و انجیلی که نزد آنان است، اوصاف و نشانی نگاشته آمده، پیروی کنند و آنان را به نیکویی امر و از پلیدی نهی می‌کند و بر آنان هر طعام پاکیزه را حلال و هر چیز پلید و منفور را حرام می‌گرداند و بارهای گران و زنجیرهایی را که بر دست و گردن آنان است، برمی‌دارد، پس آنان که به وی گرویدند و حرمت و عزت او را نگه داشته و یاریش دادند و از نوری که به وی نازل گردیده پیروی کردند؛ این گروه در حقیقت‌‌ همان رستگاران عالمند.»

هم‌چنانکه در محور بحث «امر به معروف و نهی از منکر» نیز از منظر روایات آمده است:

حضرت امیرالمومنین: « تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره‌ای است در برابر دریای پهناور» (نهج‌البلاغه،کلمات قصار، شماره ۳۷۴)

 نظر دهید »

پرفروشترین و جذاب ترین کتاب درباره حجاب

21 تیر 1392 توسط پشتیبانی 2 کوثر بلاگ

“پرنیان” عنوان کتابیست که شاید به جرأت بتوان گفت، زیباترین کتابیست که در مورد حجاب و حواشی آن نوشته شده است…

مطمئنأ وقتي اين كتاب را مطالعه مي كنيد، به اين نتيجه مي رسيد كه بهتر است براي هديه دادن به ديگران نيز از آن استفاده كنيد. كتابچه اي كوچك، اما پر محتوا و زيبا…

 نظر دهید »

حجاب و نقش آن در سلامت روان

09 تیر 1392 توسط امور اجرایی کوثر بلاگ

نويسنده ي کتاب چهره ي عريان زن عرب مي نويسد:

 زيبايي، به نمايش برجستگي هاي بدن و آرايشي که اضطراب دروني و فقدان اعتماد به نفس را پنهان مي کند، نيست؛ بلکه پيش از هر چيز مديون قدرت تفکر، سلامت جسم و کمال نفس است. چه بسيار دختراني که به سبب شوق دست يابي به نشانه هاي مقبول زيبايي و زنانگي، به اختلالات رواني و اضطرابات گوناگون دچار گرديده اند. گمان و تصور يک دختر اين است که زندگي و آينده اش به اندازه ي بيني و يا خميدگي مژه هايش بستگي دارد، تا آن جا که حتي يک ميلي متر کوتاهي طول مژه نيز مي تواند به مسئله اي جدي و بحراني واقعي در زندگي او تبديل شود.

آن چه اين مشکل را حادتر مي کند، اين است که زنان بدحجاب، خيلي زودتر از زنان ديگر زيبايي خود را از دست مي دهند؛ زيرا در علم پزشکي اثبات شده است که برهنگي اعضاي زن در محيط گرم يا سرد، سبب به هم خوردن تعادل چربي هاي زير پوست شده، لطافت، ظرافت و صافي عضلات را به ناهمواري و مردانه شدن آن ها مبدل مي کند. افزون بر اين، که وقتي زن تمام زيبايي هاي خود را در معرض تماشاي عموم قرار داد، ديگر چيزي براي جلب نظر ندارد و بر اساس قانون عرضه و تقاضا، ارزش خود را از دست خواهد داد. بنابراين بد حجابي، هم از نظر جسمي و هم از جهت رواني، از زيبايي زن مي کاهد و اين خود عاملي در تشديد سرخوردگي و ناراحتي زن است. اما برعکس، رعايت حجاب سبب افزايش زيبايي زن مي شود. امام علي(ع) در روايتي مي فرمايد:«زَکاةُ الجَمالِ اَلعِفافُ؛» « عفت و حجاب، سبب افزايش و رشد زيبايي مي شود» و نيز آن حضرت در روايت ديگري فرموده است:«صِيانَه المَرأهِ اَنعَمُ لِحالِها [وَ اَدوَمُ] لِجَمالِها؛». «پوشش و حجاب براي حال زن بهتر است و سبب دوام زيبايي او مي شود.»

 1 نظر

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • بانک مقالات
  • کتاب
  • بانک احادیث و جملات بزرگان
  • سخنرانی ها
  • معرفی پایگاه ها
  • کلیپ ها صوتی و تصویری
  • دلنوشته و یادداشت های کوتاه
  • حوزه نقد و تحلیل
  • شعر و ادبیات غیر داستانی
  • مصاحبه ها و گزارش ها
  • جهت اطلاع
  • تصاویر و پوستر

آمار بازدید

  • امروز: 886
  • دیروز: 1442
  • 7 روز قبل: 4351
  • 1 ماه قبل: 6376
  • کل بازدیدها: 177514

خبرنامه

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس